افتتاحییه ارزیابی جایزه مدیریت منابع انسانی مدل 34000
دکتر نادر توکلی:
مدیران دانشگاه علوم پزشکی ایران باید برنامه جانشین پروری تبیین کنند/اولویتهای مدل تعالی نیروی انسانی
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اهمیت تدوین مدل تعالی نیروی انسانی برای این دانشگاه با اولویت توانمندی تخصصی و عمومی سرمایههای انسانی، تمرکز بر مسئولیت پذیری نیروها و ایجاد اتاق فکر برای نیروهای انسانی گفت: تمام معاونین، مدیران و مسئولین دانشگاه باید برنامه جانشین پروری تبیین کنند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر نادر توکلی در نشست ارزیابی جایزه مدیریت منابع انسانی مدل 34000 با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «ارزشمندترین سرمایه هر سازمان، نیروی انسانی سالم, ماهر و باتجربه است»، عنوان کرد: بدون توجه به سرمایههای انسانی، اقدامات در حوزههای دیگر بی اثر خواهد ماند.
توکلی ادامه داد: این دانشگاه همانطور که در عرصه آموزش و پژوهش وظایفی دارد، در زمینه خدمات نیز مسئولیت دارد و در مجموع یکی از مهمترین راهبردهای استراتژی دانشگاه توانمند سازی سرمایههای انسانی است و توجه به این حوزه به عنوان یک ارزش انسانی با تمرکز به ارتقای مسئولیت اجتماعی نیروها یک موضوع نامحدود است.
وی با اشاره به فعالیت 16 هزار نیرو در این دانشگاه که سه هزار نیرو در ستاد دانشگاه فعال هستند و همچنین بیش از 9 هزار دانشجو، یک هزار و 170 عضو هیئت علمی و بیش از یک هزار دانشجوی بین الملل گفت: در مجموعه باید برای این جمعیت برنامه ریزی داشت تا همگرایی لازم صورت پذیرد، زیرا باید سطح کارایی نیروی انسانی به مانند اعتباربخشی بیمارستانها افزایش یابد، بنابراین استخدام نیروی جدید راهکار نیست.
توکلی در ادامه با اشاره به انتظارات خود در حوزه نیروهای انسانی عنوان کرد: دانشگاه باید یک مدل تعالی نیروی انسانی داشته باشد که چند موضوع در آن دارای اولویت باشد از جمله اینکه معاونین، مدیران ارشد، روسای ادارات و مسئولین واحدها برنامه جانشین پروری تبیین کنند.
وی ادامه داد: مدیران دانشگاه به مشارکت و مسئولیت اجتماعی نیروهای خود حساس باشند، نیروی انسانی نباید صرفا صبح در دانشگاه حضور یابد و انگشت حضور بزند و بعدازظهر نیز سریع از دانشگاه خارج شود، زیرا یکی از گلایههای مراجعین به دانشگاه این بوده که کارمندان 20 دقیقه قبل از پایان ساعت کاری آماده رفتن میشوند. همچنین نباید با ارباب رجوع صرفا براساس آیین نامه رفتار کرد بلکه باید با رویکرد حل مسئله، خروجی کار منجر به رضایت افراد شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: یکی دیگر از موارد مهم در مدل تعالی نیروی انسانی دانشگاه این است که نباید احساس برتری در بین نیرویهای رسمی و قرادادی با نیروهای شرکتی وجود داشته باشد، کما اینکه این احساس وجود دارد و باید این مسئله به حداقل کاهش یابد و میتوان با پرداختیها این مسئله را حمایت کرد.
توکلی در ادامه به تقویت توانمندی تخصصی و عمومی نیروهای انسانی تاکید کرد و گفت: این مقوله باید برای افزایش بهره وری لازم در حوزههای مختلف خدمتی در دانشگاه در مدل تعالی لحاظ شود.
وی با اشاره به اهمیت تعاملات و تعارضات بین حرفه ای تاکید کرد و گفت: وقتی یک کمیته تشکیل میشود باید کسی دبیر آن کمیته انتخاب شود تا بتواند با دعوت از افراد و متخصصین مختلف یک همگرایی مناسب ایجاد کند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین به ایجاد اتاق فکر منابع نیروی انسانی تاکید کرد و گفت: شاهد هستیم همیشه تقسیم کار بین نیروها به درستی انجام نمیشود و اتفاقا کسانی که مسلط به راه حل مسئله دارند به آنان کار بیشتری داده میشود ولی کسی که وظایف خود را درست انجام نمیدهد از ناچاری در محیط کار به حال خود رها میشود، درحالی که باید با مقوله تشویق افراد مسئولیت پذیر، این مسئله مورد توجه قرار گیرد.
توکلی خاطرنشان کرد: در راستای تشویق نیروهای مسئولیت پذیر در دانشگاه در زمینه نظام پرداخت باید مدل کارسنجی ایجاد و تقویت شود.
در ادامه این نشست دکتر سعید رستم پور مدیر منابع انسانی و تحول اداری دانشگاه نیز به تشریح استانداردهای ارزیابی جایزه مدیریت منابع انسانی مدل 34000 که این دانشگاه در سال 1402 نیز موفق به دریافت مدال برنز آن شده است، پرداخت.
همچنین در این نشست دکتر غلامرضا بیاضیان سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اهمیت جایگاه نیروی انسانی متخصص در دانشگاه از برنامههای ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه خبر داد.
در ادامه دکتر رضا فلک معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با اشاره به تعداد مراکز نوآوری و مراکز تحقیقاتی دانشگاه به تشریح اهمیت تبدیل شدن این دانشگاه به دانشگاه نسل نو و دانشگاه سبز پرداخت.
کامنت